00:00

over de muziek

‘Wat me hoop geeft voor de toekomst van klassieke muziek was een concert van Jo Sporck’, was de reactie van NRC-recensent Joep Stapel. ‘Ik werd onverhoeds van mijn sokken geblazen door zijn nieuwe pianoconcert Into Silence. Ik kende Sporck niet (mea culpa), maar zijn stuk was verpletterend goed. Fantastische, originele en meeslepende muziek en ... een verpletterende verrassing.’

Dit werk van Jo Sporck ging eind 2023 in première en werd door de NRC beoordeeld met het maximale aantal van vijf bolletjes. De uitvoering van zijn eerste orkestwerk vond veertig jaar eerder plaats tijdens de Internationale Gaudeamus muziekweek in Den Haag. Daarna volgden uitnodigingen vanuit diverse internationale podia en kwam er een eerste soloportret in 1988 in de concertzaal van de unie van Sovjetcomponisten in Moskou. Ook de internationale pers kreeg aandacht voor zijn muziek en sprak zich lovend uit over zijn werk. Zo noteerde het vooraanstaand Engelstalig muziekblad The Strad naar aanleiding van het verschijnen van zijn cd For silent days:  …Jo Sporck has an individual and compelling musical voice, delicately constructed and inhabiting a vivid sound world... discordant yet divine. Hoewel zijn oeuvre divers en omvangrijk is, vormen kamermuziekwerken de ruggengraat van zijn oeuvre. Daaronder veel werk voor piano, solozang en koor maar ook muziek voor minder gangbare bezettingen van acht basklarinetten of twee marimba’s.